Lysline.no

Allirajah Subaskaran: Roamingavgifter i EU

Allirajah Subaskaran grunnla Lyca Mobile med troen på at folk alltid burde kunne koble seg sømløst til sine familie og venner på tvers av alle grenser. Viktigheten av dette veiledende prinsippet har igjen kommet til syne med gjeninnføringen av EU-roamingavgifter for britiske mobilkunder og dens alvorlige negative innvirkning i lys av den nåværende krisen med økte levekostnader.

Avslutningen av 2022 markerte to og et halvt år med økonomiske utfordringer for mange. Den vedvarende økonomiske påvirkningen av COVID-19-pandemien og påfølgende masseoppsigelser – kombinert med konflikten i Ukraina – utløste en krise med økte levekostnader som har vært en bitter pille å svelge for mange.

Prisbevisste kunder prioriterer i økende grad verdi for pengene når de blir konfrontert med stigende priser på dagligvarer. Tall publisert av Office for National Statistics antyder at inflasjonen nådde 10,1% for de 12 månedene fram til september 2022, med fortsatt prisstigning på tvers av hele spekteret. I tillegg til økte priser har britene også fått en annen uønsket overraskelse, med mange nettverksleverandører som gjeninnfører roamingavgifter for britiske borgere som reiser i EU.
En ny rapport bestilt av Lyca Mobile, verdens største virtuelle mobilnettverksoperatør, avslører at roamingavgifter er en betydelig bekymring for mange britiske mobilbrukere, og at dette får mange forbrukere til å bytte leverandør til fordel for et bedre tilbud.

44% av deltakerne i undersøkelsen sa at gjeninnføringen av roamingavgifter hadde fått dem til å vurdere om de skulle bytte leverandør. Mer enn en tredjedel sa at et gratis roamingtilbud fra leverandører utenfor de fire største mobiloperatørene i Storbritannia kunne være nok til å overbevise dem om å bytte.

Problemet forsterkes av utbredt forvirring rundt roamingavgifter, der 51% av mobilabonnementskunder sier at de ikke vet om deres leverandør har gjeninnført roamingavgifter eller ikke. Bare 39% av britiske mobilabonnementskunder sa at de følte seg trygge på at de forstod hvor mye de vil betale for roaming i EU.

Med økende inflasjon og økende energiregninger over hele Storbritannia, leter forbrukere etter måter å redusere husholdningskostnadene så mye som mulig. 65% av respondentene i Lyca Mobile-undersøkelsen nevnte kostnadskrisen som en faktor som fikk dem til å revurdere mobiltelefonabonnementet sitt. Gitt at roamingavgifter enkelt kan utgjøre ytterligere £100 på kostnaden av en to-ukers ferie for en familie på fire i EU, kan gjeninnføringen av roamingavgifter legge en unødvendig økonomisk belastning på britiske ferierende.

Lyca Mobile er en av de få mobiloperatørene i Storbritannia som har unngått gjeninnføring av roamingavgifter etter landets utgang fra den europeiske unionen. Ved å gjøre dette håper selskapet å bidra til å senke kostnadene for kunder over hele landet, mange av dem sliter allerede med den nåværende kostnadskrisen.

Allirajah Subashkaran, styreleder i Lyca Mobile, indikerte at – med økende inflasjon og stigende regninger – er roamingavgifter et nytt slag mot folk som ser frem til en velfortjent ferie i utlandet. Han påpekte at ved å ikke gjeninnføre roamingavgifter, kan selskapet opprettholde attraktive prispunkter for kundene. Med sin bakgrunn som et lavkostnads internasjonalt samtalenettverk, erkjenner Lyca Mobile viktigheten av å muliggjøre at folk kan koble seg til venner og familie uavhengig av geografisk beliggenhet. Mr. Subaskaran sa at dette ikke bare burde være forbeholdt noen få, derfor er selskapet stolt av å tilby gode verditilbud, inkludert inkluderende roaming i EU.

Økende roamingavgifter og andre kostnader har allerede en konkret innvirkning på hvordan britiske ferierende planlegger å bruke mobilenhetene sine i EU. For å redusere kostnadene, søker forbrukere i økende grad å begrense bruken av data mens de er på ferie, med over 43% av deltakerne i undersøkelsen som avslører at de planlegger å stole utelukkende på WiFi, og 11% som planlegger å være helt frakoblet for å unngå avgifter.

Noen forbrukere planlegger å gå enda lenger, der 19% av de spurte vurderer å kjøpe lokale SIM-kort for å unngå roamingavgifter mens de er i utlandet. For mange forbrukere markerer dette en betydelig endring i atferd, der 75% innrømmer at de aldri har kjøpt lokale SIM-kort før.

Ytterligere forskning fra Lyca Mobile viser at 73% av britiske mobilbrukere vurderer å bytte tilbydere for å få bedre verdi andre steder. Den økende appetitten blant kontraktskunder for å bytte leverandører skaper store markedsmuligheter for alternative tilbydere.

65% av Vodafone, EE, Three og O2-kunder sa at kostnadskrisen for dagliglivet fikk dem til å revurdere mobiltelefonkontraktene sine. Selv om 64% av kontraktskundene innrømte å føle en lojalitet til sin mobiltilbyder, var 41% enige i at de betalte for mye for nåværende tariff, og 48% sa at de aktivt ville søke en ny mobiltilbyder for å senke kostnadene. Selv om 35% av deltakerne i undersøkelsen sa at de ville bli hos sin nåværende tilbyder fordi det var for mye bryderi å bytte, spår bransjeeksperter at denne lojaliteten kan avta over tid ettersom prisene fortsetter å stige, og det oppstår endringer i kundenes prioriteringer.